HCAA SIAN 03-2022- (Mitigation of Flight Deck Fires Originating from Lithium Batteries that are not Part of the Aircraft Design)

Μείωση του κινδύνου πρόκλησης φωτιάς στο πιλοτήριο οφειλόμενη σε μπαταρίες λιθίου οι οποίες δεν αποτελούν μέρος του σχεδιασμού του αεροσκάφους

Απευθύνεται σε:

  1. Φορείς εκμετάλλευσης μεγάλων αεροπλάνων
  2. Φορείς εκμετάλλευσης μικρών αεροπλάνων και ελικοπτέρων
  3. Εκπαιδευτικούς οργανισμούς

(Τα αναγραφόμενα στην επισυναπτόμενη SIB αλλά και το περιεχόμενο της παρούσας SIAN αφορούν μεγάλα αεροσκάφη. Στα πλαίσια της αεροπορικής ασφάλειας αποφασίστηκε όπως η παρούσα διαμοιραστεί και σε φορείς εκμετάλλευσης μικρών αεροσκαφών και ελικοπτέρων καθώς και σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς, προς ενημέρωση)

Ενημέρωση:

Οι παραλήπτες πρέπει να διασφαλίσουν ότι η παρούσα ανακοίνωση γνωστοποιείται σε όλα τα μέλη του προσωπικού τους, τα οποία πρέπει να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα ή μπορεί να ενδιαφέρονται για το περιεχόμενο της ανακοίνωσης.

 

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Προσωπικές ηλεκτρονικές συσκευές (PED), π.χ. electronic flight bags(EFB), που τροφοδοτούνται από μπαταρίες λιθίου αλλά και  συσκευές που μεταφέρει το πλήρωμα πτήσης για προσωπική διευκόλυνση και επικοινωνία (smart phones, tablet, υπολογιστές, ηλεκτρονικές συσκευές ανάγνωσης, συσκευές αναπαραγωγής ήχου κ.λπ.), μεταφέρονται συνήθως στο πιλοτήριο μεγάλων αεροπλάνων. Επιπλέον των ανωτέρω μπορεί επίσης να μεταφέρονται, από μέλη του πληρώματος πτήσης, στο πιλοτήριο, power banks και εφεδρικές μπαταρίες.

Οι μπαταρίες λιθίου, συμπεριλαμβανομένων αυτών που τροφοδοτούν τα PED και τα ελεγχόμενα PED (όπως ορίζονται στο EASA SC-G25.1585-01) μπορούν να εμφανίσουν το φαινόμενο της μη ελεγχόμενης έκλυσης θερμότητας (runaway thermal). Ένα συμβάν runaway thermal μπορεί να οδηγήσει σε απελευθέρωση θερμότητας, καπνού, φλογών και εν τέλει να προκαλέσει εκρήξεις.

Η αύξηση του αριθμού των μπαταριών λιθίου, που περιέχονται κυρίως σε PED, οι οποίες μεταφέρονται από το πλήρωμα πτήσης σε μεγάλα αεροπλάνα οδηγεί και σε αύξηση του κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς στο πιλοτήριο κατά την πτήση από μπαταρίες.

Στο πιλοτήριο συνήθως τα PED βρίσκονται στους διαθέσιμους αποθηκευτικούς χώρους. Επίσης εάν επιτρέπεται από τις ισχύουσες επιχειρησιακές διαδικασίες, τα PED μπορούν να συνδέονται σε διαθέσιμο τροφοδοτικό (στον θάλαμο διακυβέρνησης) ή σε συσκευές power banks για την φόρτιση των μπαταριών τους. Σε ορισμένα μεγάλα αεροπλάνα, οι αποθηκευτικοί χώροι του πιλοτηρίου μπορεί να βρίσκονται σε κοντινή απόσταση ή/και πάνω από κρίσιμα συστήματα, όπως γραμμές οξυγόνου.

Συνεπώς σε περίπτωση πυρκαγιάς μπαταρίας λιθίου που περιέχεται σε PED, power bank ή εφεδρική μπαταρία, ενδέχεται να δημιουργηθούν επικίνδυνες συνθήκες στο πιλοτήριο. Τέτοια γεγονότα μπορεί να επηρεάσουν σοβαρά τη λειτουργία του αεροπλάνου αλλά και  κρίσιμων συστημάτων (π.χ. γραμμές οξυγόνου που διέρχονται από το πιλοτήριο), τα οποία μπορεί να οδηγήσουν ακόμη και σε καταστροφικό συμβάν.

ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ EASA

Για τη μείωση του κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς από μπαταρίες λιθίου των PED η EASA:

  1. δημοσίευσε Special Condition: SC-G25.1585-01 για να διασφαλίσει ότι ο σχεδιασμός των πρόσφατα πιστοποιημένων μεγάλων αεροπλάνων μπορεί να αντέξει την απειλή πυρκαγιάς στο πιλοτήριο που προέρχεται από μπαταρία λιθίου που δεν αποτελεί μέρος του σχεδιασμού του αεροσκάφους και ότι το προσωπικό είναι εξοικειωμένο με τις διαδικασίες αντιμετώπισης επικίνδυνων καταστάσεων από φλεγόμενο PED. Ακολουθεί αυτούσιο το κείμενο του SC (όχι το Means of Compliance)

“Special Condition Mitigation of flight deck fires originating from lithium batteries that are not part of the aircraft design

1) The emergency procedures to be followed in case of lithium battery fire on the flight deck must be specified considering the different threats (i.e. heat, smoke, fire and explosion) associated to a potential lithium battery thermal runaway event.

2) Adequate training must be specified for the flight- and cabin crew addressing such emergency procedures.

3) The emergency equipment required to effectively follow the procedures established to meet above SC 1) must be suitable for lithium battery fires and must be located either in the flight deck or in its close proximity so that it can be timely retrieved by the flight crew or the cabin crew, as applicable.

4) The design of each stowage compartment and each mounting bracket on the flight deck, must be evaluated by means of a fire hazard assessment supported by test evidence to determine its suitability to place or stow PEDs, power banks and spare batteries. 5) Placards must be installed to allow the identification of stowage locations and mounting brackets inside the flight deck that are determined to be suitable for PED stowage according to above SC 4).

  1. ξεκίνησε τη διαδικασία αναθεώρησης του σχεδιασμού των ήδη πιστοποιημένων μεγάλων αεροπλάνων για να καθορίσει εάν υπάρχει κάποια επικίνδυνη κατάσταση λόγω έναρξης πυρκαγιάς από PED.

ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ

Η EASA συνιστά στους αερομεταφορείς που διαθέτουν μεγάλα αεροπλάνα να:

  1. βεβαιωθούν ότι δεν μεταφέρονται PED, εφεδρικές μπαταρίες ή power bank στο πιλοτήριο, εκτός εάν, μπορούν να τοποθετηθούν και να αποθηκευτούν σε αποθηκευτικούς χώρους στο πιλοτήριο που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για την αποθήκευση PED, power banks και εφεδρικές μπαταρίες από τον οργανισμό σχεδίασης του αεροσκάφους, όταν δεν χρησιμοποιούνται.
  2. εφαρμόσουν τα Ενημερωτικά Δελτία που δημοσιεύονται από κατόχους έγκρισης τύπου (TC holder) για την αντιμετώπιση των συμβάντων πυρκαγιάς μπαταρίας λιθίου στο πιλοτήριο.
  3. βεβαιωθούν ότι το σενάριο πρόκλησης πυρκαγιάς από μπαταρία των χρησιμοποιούμενων EFB στο πιλοτήριο, λαμβάνεται υπόψη στην εκτίμηση κινδύνου και αντιμετωπίζεται. Σε μια τέτοια αξιολόγηση κινδύνου δεν θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη οι υφιστάμενες εγκρίσεις της EASA για συστήματα στήριξης, ειδικά όσον αφορά την αντοχή στις επιπτώσεις μη ελεγχόμενης έκλυσης θερμότητας από μπαταρία λιθίου, εκτός εάν υπάρχουν αποδείξεις ότι το Special Condition SC-G25.1585-01 ήταν μέρος της βάσης πιστοποίησης για το εν λόγω σύστημα.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ VIDEO ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΩΝ ΠΥΡΚΑΓΙΩΝ ΑΠΟ ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΙΔΙΗ ΜΠΑΤΑΡΙΩΝ ΛΙΘΙΟΥ

Για την καλύτερη κατανόηση του προσωπικού του οργανισμού σας, σχετικά με τους κινδύνους από πυρκαγιά που προκαλείται από συσκευές που χρησιμοποιούν μπαταρίες λιθίου, αλλά και την αντιμετώπιση αυτών μπορείτε να δείτε σχετικά βίντεο στους παρακάτω συνδέσμους:

  1. Αμερικανική Πολιτική Αεροπορία (FAA): https://www.youtube.com/watch?v=kbbJBzSufIY (βίντεο στο οποίο εξηγούνται παραστατικά και με λεπτομέρεια οι κίνδυνοι πυρκαγιάς από μπαταρία λιθίου αλλά και τεχνικές αντιμετώπισης αυτής από το πλήρωμα)
  2. Βρετανική Πολιτική Αεροπορία (CAA): https://www.caa.co.uk/Commercial-industry/Airports/Safety/Dangerous-goods/Lithium-batteries/ ( βίντεο όπου εξηγείται πώς προκαλείται η πυρκαγιά από μία μπαταρία λιθίου καθώς και οι περιορισμοί για την μεταφορά αυτών στα α/φη και ως φορτίο)
  3. https://www.youtube.com/watch?v=8nz5ijXcckI (διάφορα παραδείγματα – αληθινά (όχι εργαστηρίου) - πυρκαγιών από μπαταρίες λιθίου)

ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥΣ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝ ΑΕΡΟΠΛΑΝΩΝ

Οι οργανισμοί εκμετάλλευσης μεγάλων αεροπλάνων καλούνται όπως αξιολογήσουν την παρούσα SIAN και προβούν σε ενημέρωσή μας για τις ενέργειες που έχουν προβεί.

SHARE