air transport economics

Άδειες Εκμετάλλευσης Αερομεταφορέων

Αναγνωρίζοντας ότι ενδέχεται να υπάρχει σχέση μεταξύ της οικονομικής ευρωστίας ενός αερομεταφορέα και της ασφάλειας στις αερομεταφορές, ο Κανονισμός (ΕΚ) 1008/2008 καθιερώνει αυστηρότερη επίβλεψη της οικονομικής κατάστασης των αερομεταφορέων.

Η επίβλεψη της οικονομικής κατάστασης των αερομεταφορέων γίνεται μέσω:

  • Χορήγησης Άδειας Εκμετάλλευσης στους αερομεταφορείς που πληρούν συγκεκριμένα χρηματοοικονομικά και άλλα κριτήρια
  • Συνεχούς επίβλεψης της συμμόρφωσης με τα κριτήρια αυτά

Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α). έχει οριστεί ως η αρμόδια εθνική αρχή για την επιβολή των διατάξεων του Κανονισμού (ΕΚ) 1008/2008 στην Ελλάδα.

Επομένως, η Α.Π.Α. είναι αρμόδια για την αξιολόγηση της αίτησης και εν συνεχεία τη χορήγηση άδειας εκμετάλλευσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του ανωτέρω Κανονισμού σε επιχειρήσεις με  έδρα την Ελλάδα. Η εκδοθείσα σε αυτό το πλαίσιο άδεια εκμετάλλευσης δίνει τη δυνατότητα στον αερομεταφορέα να δραστηριοποιηθεί στην μεταφορά επιβατών, ταχυδρομείου, η/και φορτίου αεροπορικώς, έναντι αμοιβής ή/και μίσθωσης.

Η Α.Π.Α. χορηγεί δύο ειδών άδειες εκμετάλλευσης:

  • Κατηγορία Α: σε επιχείρηση που εκμεταλλεύεται αεροσκάφη μέγιστης μάζας κατά την απογείωση άνω των 10 τόνων ή/και 20 θέσεων και άνω
  • Κατηγορία Β: σε επιχείρηση που εκμεταλλεύεται αεροσκάφη μέγιστης μάζας κατά την απογείωση κάτω των 10 τόνων ή/και κάτω των 20 θέσεων

Βάσει του άρθρου 4 του Κανονισμού (ΕΚ) 1008/2008, για τη χορήγηση άδειας, οι υποψήφιοι αερομεταφορείς θα πρέπει να καλύπτουν συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως ενδεικτικά έδρα, είδος δραστηριότητας, έλεγχος και εταιρική σύνθεση, φερεγγυότητα, εγκυρότητα πιστοποιητικού αερομεταφορέα, ασφάλιση κ.α.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία χορήγησης, μπορείτε να επικοινωνήσετε με το τμήμα Δικαιωμάτων Επιβατών και Αδειών Εμπορικής Εκμετάλλευσης.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι υπάρχουν συγκεκριμένες χρεώσεις (παράβολα) για την αξιολόγηση του σχετικού αιτήματος από την Α.Π.Α.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: Οι υποψήφιοι για άδεια εκμετάλλευσης αερομεταφορείς πρέπει να είναι κάτοχοι έγκυρου Πιστοποιητικού Αερομεταφορέα (AOC). Η ΑΠΑ είναι επίσης ο αρμόδιος φορέας για την έκδοση του σχετικού Πιστοποιητικού Αερομεταφορέα, καθώς και άλλων συναφών πιστοποιητικών και αδειών που απαιτούνται από το νόμο.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με λοιπά πιστοποιητικά και άδειες αερομεταφορέα, παρακαλώ επισκεφθείτε την ενότητα «Πτητική Ικανότητα  --> Αεροσκάφη»

Η Α.Π.Α. είναι επίσης αρμόδια για την επίβλεψη των αδειοδοτημένων αερομεταφορέων, σχετικά με τα ακόλουθα:

  1. Οικονομική Ευρωστία

Οι αδειοδοτημένοι στην Ελλάδα αερομεταφορείς, ιδιαίτερα της κατηγορίας Α, ελέγχονται περιοδικά και εποπτεύονται διαρκώς από την Α.Π.Α. προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι η χρηματοοικονομική τους κατάσταση καλύπτει τις απαιτήσεις του Κανονισμού (ΕΚ)1008/2008. 

Η Α.Π.Α. είναι αρμόδια για την αναστολή ή ακόμη και ανάκληση της χορηγηθείσας άδειας εμπορικής εκμετάλλευσης, εφόσον από την διαδικασία ελέγχου προκύψουν ενδείξεις για σοβαρά χρηματοοικονομικά προβλήματα. Επίσης, σε περίπτωση αναστολής ή ανάκλησης  του Πιστοποιητικού Αερομεταφορέα, η Α.Π.Α. προβαίνει άμεσα στην αναστολή ή ανάκληση αντίστοιχα της άδειας εκμετάλλευσης..

  1. Οποιαδήποτε άλλη μεταβολή μπορεί να επηρεάσει την εγκυρότητα της χορηγηθείσας άδειας:

Κάθε  αδειοδοτημένος στην Ελλάδα αερομεταφορέας οφείλει να ενημερώνει την Α.Π.Α. για οποιαδήποτε αλλαγή που ενδέχεται να επηρεάσει είτε τη χρηματοοικονομική του κατάσταση  είτε οποιαδήποτε άλλη από τις προϋποθέσεις χορήγησης της άδειας, όπως: 

  • οιαδήποτε σχέδια  για την εκμετάλλευση αεροπορικής γραμμής προς ήπειρο ή περιοχή του κόσμου την οποία δεν εξυπηρετούσε προηγουμένως ή για οποιαδήποτε άλλη ουσιαστική μεταβολή της κλίμακας των δραστηριοτήτων του, περιλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, των μεταβολών του τύπου ή του αριθμού των χρησιμοποιούμενων αεροσκαφών (εκ των προτέρων)
  • σχέδια για συγχωνεύσεις ή εξαγορές επιχειρήσεων (εκ των προτέρων)
  • οιαδήποτε μεταβολή της ιδιοκτησίας κάθε μερίδας συμμετοχής η οποία αντιπροσωπεύει τουλάχιστον το 10 % του συνόλου των μετοχών του κοινοτικού αερομεταφορέα ή της μητρικής του εταιρείας ή της εταιρείας που τον ελέγχει σε τελευταίο βαθμό (εντός 14 ημερών)

 Για πλήρη λίστα αδειοδοτημένων αερομεταφορέων, παρακαλώ πατήστε εδώ

SHARE