safety management

Οι τέσσερις συνιστώσες της Εθνικής Διαχείρισης Ασφάλειας

Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.) είναι υπεύθυνη για την εφαρμογή της Εθνικής Διαχείρισης Ασφάλειας, η οποία περιγράφεται στο Ελληνικό Πρόγραμμα Αεροπορικής Ασφάλειας που είναι δομημένο σύμφωνα με τις ακόλουθες τέσσερις συνιστώσες:

1. Η Πολιτική της Αεροπορικής Ασφάλειας, οι στόχοι και οι πόροι, αποτελείται από ακόλουθα στοιχεία:

(CE 1) πρωτογενής αεροπορική νομοθεσία

  • Εθνικοί Νόμοι, Ευρωπαϊκοί Βασικοί Κανονισμοί και Σύμβαση του Σικάγο (ICAO) και ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ ICAO.

 

(CE 2) ειδικοί κανονισμοί λειτουργίας

  • Ευρωπαϊκοί Εκτελεστικοί Κανονισμοί, Υπουργικές Αποφάσεις, Αποφάσεις Α.Π.Α., Οδηγίες Ασφάλειας κ.λπ.

 

(CE 3) Εθνικό σύστημα και λειτουργίες

Η Α.Π.Α. έχει:

  • επαρκές και καταρτισμένο προσωπικό υποστηριζόμενο από τους ανάλογους πόρους,
  • καθορισμένες λειτουργίες και στόχους,
  • καθιερώσει προσόντα του προσωπικού που ασκεί την παρακολούθηση της ασφάλειας,
  • εκδώσει κατάλληλο καθοδηγητικό υλικό έτσι ώστε το προσωπικό της Αρχής να μπορεί να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του σε σχέση με την εποπτεία επί θεμάτων αεροπορικής ασφάλειας καθώς και την παρακολούθηση των επιδόσεων ασφάλειας της αεροπορίας στην Ελλάδα,
  • καθιερώσει μεθοδολογία για τον τακτικό προσδιορισμό των απαιτήσεων σε προσωπικό.

 

(CE 4) εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό

Η Α.Π.Α. έχει καθιερώσει:

  • ελάχιστες απαιτήσεις προσόντων για το τεχνικό προσωπικό που εκτελεί λειτουργίες που σχετίζονται με την αεροπορική ασφάλεια,
  • αρχικά και επαναληπτικά ή ενημερωτικά εκπαιδευτικά προγράμματα,
  • αρχεία εκπαίδευσης προσωπικού,
  • αξιολόγηση των ικανοτήτων του επιθεωρητή SMS.

 

(CE 5) τεχνική καθοδήγηση, εργαλεία και παροχή κρίσιμων για την ασφάλεια πληροφοριών:

Προς το προσωπικό της Αρχής:

  • υποδομές,
  • υλικό τεχνικής καθοδήγησης,
  • διαδικασίες,
  • κρίσιμες για την ασφάλεια πληροφορίες,
  • εργαλεία και κατάλληλο εξοπλισμό.

Προς τους αεροπορικούς οργανισμούς:

  • καθοδήγηση για την εφαρμογή των σχετικών κανονισμών,
  • κρίσιμες για την ασφάλεια πληροφορίες

 

2. Η Διαχείριση Κινδύνων για την ασφάλεια του Κράτους, αποτελούμενη από τα ακόλουθα στοιχεία:

(CE-6) Υποχρεώσεις αδειοδότησης, πιστοποίησης, εξουσιοδότησης και έγκρισης:

  • Η Α.Π.Α. διαθέτει διαδικασίες, σύμφωνα με τους κανονισμούς της EASA - Απαιτήσεις των Αρχών - για να διασφαλίζει ότι τα φυσικά πρόσωπα και οι οργανισμοί που εκτελούν μια αεροπορική δραστηριότητα πληρούν τις καθορισμένες απαιτήσεις.

 

(CE-8) Διαδικασίες επίλυσης θεμάτων ασφάλειας,

Αναγνώριση του κινδύνου και εκτίμηση της διακινδύνευσης της ασφάλειας,

Διαχείριση κινδύνων.

  • η Α.Π.Α. έχει διαδικασίες για την συλλογή δεδομένων ασφαλείας μέσω αναφορών περιστατικών ασφαλείας (συστήματα VOR & MOR), αναφορών ατυχημάτων και σοβαρών συμβάντων, δραστηριοτήτων εποπτείας,
  • η Α.Π.Α. έχει διαδικασίες για την παρακολούθηση πληροφοριών ασφάλειας για την αναγνώριση θεμάτων ασφάλειας, π.χ. μέσω ανάλυσης και αξιολόγησης κινδύνου περιστατικών,
  • η Α.Π.Α. αξιολογεί τα θέματα ασφάλειας και σε συνεργασία με τους οργανισμούς καθώς και με άλλες αρμόδιες Ελληνικές Αρχές εκπονεί και δημοσιεύει το Ελληνικό Σχέδιο Αεροπορικής Ασφάλειας στο οποίο περιλαμβάνονται κατάλληλες δράσεις ασφάλειας,
  • η Α.Π.Α. παρακολουθεί την αποτελεσματικότητα των δράσεων για την ασφάλεια μέσω της μέτρησης της απόδοσης ασφάλειας.

Υποχρέωση εφαρμογής Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας – SMS

(Παράρτημα 19 του ICAO (2η έκδοση))

Το SMS εφαρμόζεται από:

  • εγκεκριμένους εκπαιδευτικούς οργανισμούς - ICAO ANNEX 1 - που εκτίθενται σε κινδύνους ασφάλειας που σχετίζονται με τις λειτουργίες αεροσκαφών κατά την παροχή των υπηρεσιών τους,
  • φορείς εκμετάλλευσης αεροπλάνων ή ελικοπτέρων που είναι εξουσιοδοτημένοι να εκτελούν διεθνείς εμπορικές αεροπορικές μεταφορές, ICAO ANNEX 6, μέρος I ή μέρος III, αντίστοιχα,
  • οργανισμούς που κατέχουν πιστοποιητικό συστήματος τηλεχειριζόμενου αεροσκάφους (RPAS) και εξουσιοδοτημένοι να διεξάγουν διεθνείς επιχειρήσεις σύμφωνα με το Παράρτημα 6, Μέρος IV.
  • εγκεκριμένους οργανισμούς συντήρησης που παρέχουν υπηρεσίες σε φορείς εκμετάλλευσης αεροπλάνων ή ελικοπτέρων που εκτελούν διεθνείς εμπορικές πτήσεις σύμφωνα με το Annex 6, Part I ή Part II, αντίστοιχα,
  • εγκεκριμένους οργανισμούς συντήρησης που παρέχουν υπηρεσίες σε οργανισμούς που είναι εξουσιοδοτημένοι να διεξάγουν διεθνείς λειτουργίες RPAS σύμφωνα με το Παράρτημα 6, Μέρος IV,
  • διεθνείς αερομεταφορείς γενικής αεροπορίας μεγάλων αεροπλάνων ή αεροπλάνων turbojet σύμφωνα με το ICAO ANNEX 6, Μέρος II, Ενότητα III,
  • παρόχους υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας (ATS) σύμφωνα με το ICAO ANNEX 11,
  • φορείς εκμετάλλευσης πιστοποιημένων αεροδρομίων σύμφωνα με το ICAO ANNEX 14, Volume I.

Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.)

  • η Ε.Δ.Α.Α.Π. είναι είναι ο επίσημος Eλληνικός φορέας διερεύνησης αεροπορικών ατυχημάτων και συμβάντων και η λειτουργία της είναι σύμφωνα με τον ΕΕ 996/2010,
  • σκοπός της Ε.Δ.Α.Α.Π. είναι η επίτευξη και διατήρηση του υψηλότερου δυνατού επιπέδου Ασφάλειας Πτήσεων στην Ελλάδα μέσω της Διερεύνησης Ατυχημάτων Αεροσκαφών,
  • η Ε.Δ.Α.Α.Π. έχει βασικό ρόλο στο Ελληνικό Πρόγραμμα Αεροπορικής Ασφάλειας, ιδίως εντοπίζοντας τους παράγοντες καθώς και τις πιθανές αστοχίες εντός του αεροπορικού συστήματος που συνέβαλαν στην πρόκληση ενός αεροπορικού ατυχήματος ή σοβαρού συμβάντος και δημιουργεί τα απαραίτητα αντίμετρα για την αποφυγή επανάληψης.

 

3. Η κρατική διασφάλιση της αεροπορικής ασφάλειας, αποτελείται από τα ακόλουθα στοιχεία:

(CE-7) Υποχρεώσεις επιτήρησης

Η Α.Π.Α. διαθέτει:

  • εγκεκριμένες διαδικασίες εποπτείας σύμφωνα με τους κανονισμούς της ΕΕ (Απαιτήσεις των Αρχών),
  • πρόγραμμα εποπτείας βάσει κινδύνου για τον προγραμματισμό επιθεωρήσεων, ελέγχων και δραστηριοτήτων παρακολούθησης.

Επιδόσεις κρατικής ασφάλειας

  • Στο Εθνικό Πρόγραμμα Αεροπορικής Ασφάλειας καθορίζονται δείκτες απόδοσης ασφάλειας (SPIs - Operational & Process Implementation) και Safety Performance Targets (SPTs),
  • Οι SPI και οι SPT λαμβάνουν υπόψη:

                              τις επιδόσεις ασφάλειας αεροπορικών οργανισμών,

                              το επίπεδο συμμόρφωσης των πιστοποιημένων οργανισμών,

                              την αποτελεσματικότητα των σχεδίων δράσης για την ασφάλεια,

                             τις επιδόσεις της Ελληνικής Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (AIAASB),

                            τους στόχους επιδόσεων ασφάλειας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Αεροπορική Ασφάλεια (EASA).

Διαχείριση της αλλαγής από το Κράτος

Οι αλλαγές περιλαμβάνουν:

  • αλλαγή Αρχής: Η Α.Π.Α. ξεκίνησε την λειτουργία της στις 7 Ιανουαρίου 2022,
  • ρυθμιστικό περιβάλλον, π.χ. αλλαγές στους κανονισμούς,
  • λειτουργική αλλαγή, π.χ. εισαγωγή νέων τεχνολογιών, η αεροπορία είναι ένας ταχέως εξελισσόμενος κλάδος

Η Α.Π.Α. έχει διαδικασίες για την αξιολόγηση του αντίκτυπου των αλλαγών στον χώρο των αερομεταφορών.

 

4. Η προώθηση της αεροπορικής ασφάλειας σε εθνικό επίπεδο, αποτελείται από τα ακόλουθα στοιχεία:

Στόχος της Α.Π.Α. είναι να ακολουθήσει τις αρχές προώθησης της ασφάλειας ώστε να συμβάλει στη συνεχή βελτίωση της αεροπορικής ασφάλειας στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.

Εσωτερική επικοινωνία και διάδοση πληροφοριών

(ICAO Doc 9859, 4η έκδοση)

  • Ελληνικό Πρόγραμμα Αεροπορικής Ασφάλειας, πολιτική για την ασφάλεια και διαδικασίες,
  • SPI,
  • πληροφορίες επιδόσεων ασφάλειας στον αεροπορικό τομέα,
  • αναγνώριση των κινδύνων ασφάλειας από τους οργανισμούς του αεροπορικού τομέα,
  • γνωστοποίηση της ευθύνης για την ασφάλεια,
  • διδάγματα από ατυχήματα και συμβάντα και
  • αντιλήψεις και βέλτιστες πρακτικές διαχείρισης της ασφάλειας.

Εξωτερική επικοινωνία και διάδοση πληροφοριών ασφάλειας

(ICAO Doc 9859, 4η έκδοση)

  • καθοδηγητικό υλικό για την εφαρμογή SMS,
  • σημασία της αναφοράς περιστατικών ασφαλείας,
  • διαμοιρασμός στην αεροπορική κοινότητα της διαθέσιμης εκπαίδευσης για θέματα ασφάλειας,
  • προώθηση της ανταλλαγής πληροφοριών για την ασφάλεια μεταξύ των παρόχων υπηρεσιών και μεταξύ κρατών.

SHARE